BBM3410-2021-MINGGU 9-STRATEGI KOMUNIKASI
Strategi Komunikasi
Bil |
Tokoh |
Teori Strategi
Komunikasi |
1 |
Selinker (1972) |
Strategi komunikasi sebagai pendekatan yang digunakan dalam komunikasi
antara satu sama lain. |
2 |
Tarone (1980) |
Sebagai percubaan sistematik
pelajar untuk memecahkan kod dalam bahasa sasaran, sebelum peraturan
sistematik bahasa sasaran dibentuk |
3 |
Zerfas et al. (1980) |
Dapat memberi peluang kepada
semua yang terlibat dalam komunikasi berasa puas hati kerana faham mesj yang
disampaikan. |
4 |
Normaliza Abd Rahim (2017) |
Nilai boleh disebarkan
melalui strategi komunikasi secara berterusan. |
5 |
Hue (2017) |
Harus membuat strategi komunikasi
supaya mesej yang ingin disampaikan itu tidak mempunyai sebarang keraguan
atau salah faham. |
6 |
Ruler (2018) |
Strategi komunikasi
menggambarkan perkembangan minda dan idea terhadap sesuatu perkara. |
7 |
O’Conner (2018) |
Elemen seperti kom. Pengiklanan,
kom. Korporat, kom. Organisasi dan perhubungan
awam dapat membantu proses komunikasi bagi mereka yang ingin sampaikan mesej. |
8 |
O’Conner (2018) |
Elemen seperti kom. Pengiklanan,
kom. Korporat, kom. Organisasi dan perhubungan
awam dapat membantu proses komunikasi bagi mereka yang ingin sampaikan mesej. |
9 |
Volk (2018) |
Konsep utama dalam strategi
komunikasi boleh diguna pakai dalam situasi formal atau tidak formal. |
10 |
Nothhaft (2018) |
Menggambarkan strategi
komunikasi sebagai refleksi elusive yang mengandungi konsep mudah untuk
difahami. |
11 |
Heide et al., Ruler, Werder et al. (2018) |
·
Sebagai pemangkin paradigma
disiplin. ·
Supaya komunikasi lebih
berkesan sama ada formal atau tidak. |
12 |
Winkler & Etter (2018) |
Satu idea penyampaian yang
berkesan dan boleh diterima dalam pelbagai situasi dan keadaann |
13 |
Weber & Gauver (2019) |
Terdapat strategi inovasi
dan dapat meninggalkan kesan positif dalam mesej yang ingin disampaikan,
memainkan peranan penting dalam kehidupan |
Comments
Post a Comment